maanantai 26. toukokuuta 2014

Katsaus liikuntatavoitteisiin

Viime tammikuussa päätin asettaa itselleni erilaisia tavoitteita liikkumisen suhteen. Lupasin palata asiaan kesäkuussa, että mikä tilanne on. Eilisen juoksulenkin jälkeen päätinkin palata asiaan jo nyt, sillä ensimmäinen tavoitteista on saavutettu!

Mun juoksukauteni alkoi 6.4, kun vedin ekan lenkin kentän ympäri. Ulkoilukartan mukaan kentän ympäri on matkaa 5,7km, josta multa jää pois noin 200m. Kokonaisuudessaan matkaa kotoa kentän ympäri ja takaisin kotiin on 6,7km. Tuolloin huhtikuun alussa mulla meni lenkin tekemiseen 1tunti, 10 minuuttia. Testailin vähän mihin kykenen. Tuon jälkeen tulikin pieni kiiretauko, jonka jälkeen seuraava lenkki oli 22.4. Tuolloin saman lenkin tekemiseen meni enää 48min. Vedin tuolloin lenkin melko kovilla sykkeillä, kun keskisyke oli 173 ja maksimitkin huiteli 197. Melko hurjaa. Sykkeistä huolimatta matka sujui hyvin ja jouhevasti. Seuraavalla lenkillä sykkeet oli jo vähän matalammat, ja aika suunnilleen sama.

Sitten tuli taas tyhmä sairasteluväli, ja lenkkipoluille pääsin vasta 10.5, jolloin lenkki meni suunnilleen samalla lailla kuin aiemmat, joskin hiukan nopeammin. Seuraavalla lenkillä rupesin vähän muuttelemaan lenkkejä. Aiemmin kokeilin aina juosta joka kerta pidemmälle, sen jälkeen hiukan kävelyä ja loput juoksua. Tuolloin pari viikkoa sitten otin vähän kevyemmin ja juoksin alun, ja 3,7 kilsan kohdalta kävelin loppumatkan niin että sain sykkeet pysymään tavoitealueella.

Viimeiset pari viikkoa olen vaihdellut treenien tyylejä ja eilen päätin kokeilla, joko se kenttä menisi hölkäten, ja niinhän se meni. Aikaan 47minuuttia, keskisykkeenä 162 ja maksimisykkeenä 180.

Tässä lenkeilyssä on parasta ollut se, kuinka sen kehityksen näkee joka kerta. Eilen pystyin vetämään melkein koko lenkin sykealueella 160-175, mihin en olisi todellakaan pystynyt vielä toukokuun alussa. Jaloissa rupeaa näkymään hiukan muodonmuutosta, vaikka muuten ei esimerkiksi paino ole lähtenyt tippumaan. Ruokavalio pitäisi hioa sen verta tiukaksi, etten siihen halua.

Seuraavaksi muutan hiukan lenkkeilytavoitetta, jotta kipinä pysyy. Pidennän lenkkiä niin, että juoksen kentältä pois eri kautta kuin ennen. Tällöin saan matkan pitemään noin 7,9 kilometriin. Kun se rupeaa menemään niin muutetaan taas lisää.

Ne kaksi muuta tavoitetta: spagaatteihin on vielä vähän matkaa, edistettäköön niitä hiukan aktiivisemmin tässä kesällä, ja se sininen mekko taas pitäisi hakea Heliltä pois niin näkisi mikä tilanne sen kanssa on :)





2 kommenttia:

  1. Wau, aikamoinen harppaus noihin ekoihin! Mä tässä mietin, et josko uudet juoksuhousut ehkä pistäis vähän vauhtia tonne lenkkipolulle. Vanhoihin kun ei enää ilkeä tunkeutua, sen verran nakinkuoret niistä on tullut. Hyvä niin!

    Mä kadehdin spagaattitavoitetta! Kerrothan kun siihen pääset? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enköhän kerro. Toinen puoli menee aika helposti kun ensin vähän lämmittelee, mutta toinen taas ei. Pikkuhiljaa!
      Uudet juoksutrikoot oli mullakin aika kova juttu, kyllä tää lenkkeily on välineurheilua parhaimmillaan :D

      Poista